ImageA ImageA

Voor als je het gemist hebt...

Tijdens de Fruit Logistica kwam de laatste Asia Fruit Logistica nog aan de orde. Hierbij speciaal de Asia Fruit Awards. Hierbij toch een interessante winnaar. Kersnetelers uit de USA verkopen met e-commerce samen met partners direct 200 ton kersen aan de chinese consument. Amazing

Northwest Cherry Growers (US) / Fruitday (China) / TMall (China)
The Marketing Campaign of the Year Award was won jointly by US marketing body Northwest Cherry Growers, Chinese fruit e-tailer Fruitday and e-commerce giant TMall for their promotion to market cherries online in June/July 2013.
Through a system of pre-orders via TMall’s B2C online platform, Northwest cherries were packed and delivered from orchard to consumer within 48 to 72 hours. Against the backdrop of one of the most challenging Northwest cherry growing seasons in a decade, the promotion managed to sell in three phases around 200 tonnes of cherries with a range of online competitions and promotions that hugely lifted the profile of the product. The campaign was singled out as a watershed in underlining the potential of e-commerce as a direct-to-consumer sales channel for fresh fruit marketers in China. It was also commended for its highly targeted approach, directly accessing younger consumers with the means and motivation to buy a high-value imported fruit like cherries. 

Source http://www.asiafruitlogistica.com/About/AsiaFruitAwards/Winners2014/ 

Zie ook: 
Fruitnet
Goodfruit 


Wageningen toont innovaties in quality control

Robots & Visioning zorgen voor verniewing in kwaliteitszorg en management. Met phenomics werkt Wagenigen UR aan diverse innovaties voor verbetering van kwaliteit bij oogst en in de keten. 

Greenvision.wageningenUR.nl
Www.wageningenUR.nl/en/fbr

Collaboration with UNIVEG to synchronize GLOBALG.A.P. certification data

As part of the company’s Intelligent Traceability Strategy, UNIVEG and GLOBALG.A.P. are collaborating to develop interface solutions with the GLOBALG.A.P. Database, thus improving both the efficiency of due diligence processes as well as the quality of traceability data. The cooperation with GLOBALG.A.P. is central to UNIVEG’s Intelligent Traceability Strategy, which focuses on working in close collaboration with key IT partners to develop a range of specialized food safety and traceability software solutions.
“Collaboration lies at the heart of UNIVEG’s Intelligent Traceability Strategy,” said Ben Horsbrugh, Director of Quality Management. “As a company we believe that working in strategic partnerships with selected IT companies – and even with our competitors – produces the best and most cost-effective software solutions.”

Source Global GAP presse Release Fruit Logistica 3 feb 2015

Collecting data to measure sustainability in cooperation with REWE International AG

The Sustainability Project (NHP) is a further add-on developed by GLOBALG.A.P. together with REWE International AG and GLOBAL 2000. It provides transparency regarding on-farm sustainability metrics and measures continuous improvement, all without sharing individual metrics publicly or with downstream supply chain partners.

Source Press Relaese Global GAP Fruit Logistica 3 feb 2015

Barcode op flowpack

Is er nu een doorbraak op gebied van barcodering met mogelijkheden voor tracking and tracing met een databar. En het lijkt er aan te komen. tijdens Fruit Logistica toont De Koningh Coding & Labelling de Vakentin Dynacode. Een printer voor inline printen op Flowpacks van oa. Barcodes. Een kans voor een volgende stap. 

Www.dekoningh.nl 

 

 

 

Frag den Apfel

Landgard toont tijdens de Fruit Logistica een leuke toepassing van een QR-label met een apps en website waar consumenten direct vanuit product informatie op kunnen vragen over het product en zijn toepassing. Zeg maar like www.veggipedia.nl . Een mooi voorbeeld om de consument te trainen.

Www.frag-den-apfel.de 




Verpakkingen voor marketing

Tijdens de Fruit Logistica 2015 is er een grote verscheidenheid te bekennen aan leveranciers van verpakkingen. Zowel voor verpakkingsmateriaal als voor verpakkingsmachines. Wat is nu de trend voor de toekomst op het gebied van verpakkingen? Voornamelijk wordt er gezocht naar nieuwe trends in de gehele supply chain voor verse groenten en fruit. Binnen de sector wordt er steeds meer gezocht naar nieuwe afzetkanalen voor de producten. Een voorbeeld hiervan is de online afzet van de producten. Voor dit kanaal zal er naar verwachting ook vraag zijn naar nieuwe verpakkingsmaterialen. Op de Fruit Logistica wordt dan ook gezocht naar de ontwikkelingen en de meningen van verpakkingsleveranciers.

 

Opvallend is dat er weinig wordt gedaan met verpakkingen op het gebied van online verkopen. Veel leveranciers zien de verpakkingen als marketingmiddel voor de afnemer naar de consument. Terwijl de nieuwe afzetkanalen mogelijke bedreigingen kunnen vormen voor de kwaliteit van de producten. Lees meer hierover binnen het Fresh ONLINE Pack project. Daarnaast zijn er wel verschillende leveranciers die de verpakkingen naar een hoger niveau hebben getild. Middels het creëren van een juiste verhouding tussen zuurstof en koolstofdioxide binnen de verpakking, kan de houdbaarheid van het product worden verlengd. Dit is reeds zo ver dat het ook gebruikt kan worden bij transportverpakkingen.

Twitter updates

Armoede troef!

Impressie van dag 1 op de Fruit Logistica

Ik kan het niet anders zeggen. Na een dag op de Fruit Logistica zie ik heeeeel weinig innovaties op het gebied van praktisch toepassen van ICT in AGF. Daar waar je verwacht dat de apps je om de oren vliegen heb ik er een gevonden. Welke een leuke trouwens! zie bij Frag den Apfel. 

Tot heden nog geen enkele ontwikkeling gespot op gebied van gebruik van social media. Niks over big data. Geen echte vernieuwingen van virtuele integratie van de supply chain. ben ik gek? 

Harrij Schmeitz

Impressie van dag twee op de Fruit Logistica

Ook op de tweede dag weer veel gehunt voor technologische vernieuwing. Maar de conclusie is helder. Er is wal wat te zien op het gebied van teelt technologie, steeds meer aanwezig trouwens op de beursvloer. Maar op het vlak van supply chain innovatie is weinig te zien. Ook valt op dat er naast enkele Nederlandse ICT-bedrijven, bijv. RPO, weinig zijn. Is AGF software geen internationale markt dan. 

Wat betreft dan standaardisatie organisaties in AGF zijn ze er bijna allemaal. Opvallend is het brede draagvlak bestuurlijk in internationaal verband voor ontwikkeling eCultivation. Aan het werk ...

Harrij Schmeitz

Er was weer veel te zien, veel kleuren, veel stickers en veel bakjes…

In mijn Impressie van dag 1 meldde ik het al. Opvallend hoe weinig nieuwe technologische vernieuwing er te zien is tijdens de Fruit Logistica. Uiteraard was er best wat vernieuwing bij de machinebouwers. Met name sorteertechnologie pakt fors door in integratie van meervoudige camera technologieën bij beoordeling product. 
Maar echte vernieuwing in de keten o.a. op het vlak van e-commerce, apps, en meer was er totaal niet. Geen enkele stand die komt met bijvoorbeeld verpakkingen bijzonder geschikt voor CLICKS-kanaal.  Wel werd ik verrast door de winnaar van de Asia Fruit Logistica Award 2014 voor Northwest Cherry Growers (US) / Fruitday (China) / TMall (China) . Zij verkochten in drie tranches 200 ton, ja u leest dat goed, kersen direct aan Chinese consumenten. Geen wonder dat je ook in combi met onze sector steeds vaker het toverwoord “Ali Baba” hoort. By the way een grotere internetverkoper op de wereld bestaat er niet. 

Till next year, Harrij Schmeitz