ImageA ImageA

Afsluitende bijeenkomst FOP

Verse G&F kunnen ook online

26 sept 2017 - Afsluitende Kenniscirkel

   

In 2014 zijn we gestart met de PPS Fresh <ONLINE> Pack. Dit op een moment dat er nog vele vragen waren. Kan dat? Wat betekent dat? Echt waar? Nu 3 jaar later is het steeds meer een integraal onderdeel van onze business. afgelopen 26 september vond bij Leen Menken Foodservice Logistics de afsluitende kenniscirkel plaats. Leen Menken heeft een leidende positie in de logistic en distributie voor online voor o.a. Hello Fresh.


Wij willen graag iedereen bedanken voor de leuke bijeenkomst.


Het eindrapport kunt u hier downloaden.



 

 

Fresh ONLINE Pack

Food, en ook steeds meer AGF,  wordt in toenemende mate door de consumenten online gekocht. De verkoper biedt nu standaard producten in standaardverpakkingen aan voor een andere keten, met andere logistiek en mogelijk andere consumentenbehoeften. De vraag is ook of het huidige proces in combinatie met standaard verpakking en standaard producten leidt tot de gewenste productkwaliteit/beleving en wat de effecten zijn op voedselveiligheid? Maar ook klopt de portiegrootte of rijpheid? Indien niet: Welke optimalisaties zijn mogelijk ?Wat zijn de kansen voor de Nederlandse Tuinbouw?

Een sterke groei van online verkopen van AGF wordt verwacht. De verwachting is echter dat online verkoop van AGF effect heeft op bijv. eisen aan product, versheid, voedselveiligheidsbeperkingen en type verpakking van producten. Nu wordt in de online keten een standaardproduct in een standaardverpakking geleverd zoals gebruikelijk voor in het schap van het grootwinkelbedrijf. 

Het Fresh Informationmanagement Center werkt aan de vorming van een Publiek Private Samenwerking c.q onderzoeksprogramma en Innovatiecirkel rond het on-line verkopen van AGF.

Wat is het effect hiervan op het product, de verpakking, de voedselveiligheidsaspecten, de keten etc. Vraagt deze markt andere producten, verpakkingen, keten, etc. Heeft u interesse in dit project te participeren , mee te denken, neemt u dan contact op met H. Schmeitz, Innovatiemakelaar ICT in AGF, Topsector Tuinbouw & Uitgangsmaterialen ( Schmeitz@ficenter.nl ) .

Over AGF online

Consumentenstudies tonen wereldwijd een groeiende trend in online winkelen. De Verenigde Staten heeft de grootste online markt met een omzet van 262 miljard dollar. 
In Nederland is volgens de thuiswinkel markt monitor de omzet van online winkelen tussen 2005 en 2013 gestegen van 2,8 naar 10,6 miljard euro, met een groei van  8% in het laatste jaar.  
Op de online food markt in Europa is het Verenigd Koninkrijk de grootste markt met een omzet van bijna 8 miljard dollar in 2013. 
Frankrijk volgt met 6,7 miljard dollar. Onderzoek van A.T. Kearney  laat zien dat in Duitsland het aantal consumenten op de online food markt tussen 2011 en 2013 is gestegen van 18% naar 27%, maar met een omzet van 1,4 miljard euro blijft de  online food markt achter. 
Voor Nederland geldt hetzelfde als voor Duitsland; De algemene groei voor online kopen is hoog, maar de online food markt blijft, met 290 miljoen euro in 2013, relatief achter bij de ontwikkelingen van de andere online sectoren. 

Experts uit het vak geven ook aan dat online werkt maar dat aardappelen, groente en fruit in de online vers-markt een moeilijk segment is. De vraag is dan ook hoe de AGF-keten clicks & bricks kansen beter kan benutten.

Mede mogelijk gemaakt door

Fresh Online in de Pers

De ontwikkelingen omtrent tuinbouw 4.0 zullen verschillende keren in de pers naar voren komen. De artikelen die gepubliceerd zijn worden hier bijgehouden.
  • Fruit and veg goes digital in South America
    A start-up founded by Colombians with no former experience in retail is aiming to shake up the way people buy groceries online.Tech firm Grability has developed Rappi, a smartphone app that aims to makes shopping as easy as swiping your finger across a screen. Source; BBC
  • Boodschappen thuis laten bezorgen is gemakkelijk en tijdbesparend. De markt van online boodschappen doen ervaart wereldwijd een explosieve groei. In Nederland lopen wij alleen achter op de andere landen en proberen nu op deze trend in te spelen.
  • Amazon doet test met bezorging in kofferbak auto
    Internetwinkel Amazon test een nieuwe manier van bezorgen. Bezorgers kunnen bestellingen in de achterbak van de klant achterlaten. Amazon test dit momenteel samen met koeriersdienst DHL en autofabrikant Audi onder een kleine groep geselecteerde klanten in München.
  • Zeit zum Aufbruch
    Noch nie waren die Voraussetzungen für eine breite Akzeptanz des Smartphones als Geldbörse so günstig wie heute. Die Technik ist da, die Handhabung simpel und die Sicherheit gewährleistet.
  • Online Grocery Shopping Expected to be a $9.5B Industry By 2017
    Fusion Marketing's Consumer InsightsTM research is suggesting the emergence of an important consumer preference shift, revealing that the modern consumer is 200% more willing to engage in the online grocery marketplace compared to this time last year.
  • The Supply Chain in the Digital Era
    Since 1990, there has been a lot of changes basically because of the irruption of a new type of technology-based start-ups, such as Facebook or Instagram, for which the chasm doesn’t exist. They simply go into the tornado phase or bust. Digital service providers also play a different game, as Geoffrey Moore points out in the video. 
  • Foodfabrikant moet producten e-proof maken
    De enorme opkomst van online bestellen, heeft grote gevolgen voor merk- en huismerkfabrikanten. Zo wordt alleen al de zichtbaarheid van de verpakking op het scherm belangrijker. Om mee te blijven doen, moeten ze onder meer hun producten e-proof maken.
  • De vijf grootste tekortkomingen van retailers 
    Succesverhalen in retail gaan grotendeels over verkoopcijfers. Maar de groei in sales heeft niet altijd het positieve effect dat je zou verwachten. Zo blijken winstgevendheid en klanttevredenheid in de praktijk vaak niet evenredig mee te stijgen. Om dit beter te stroomlijnen, zijn er voldoende kansen voor retailers. 
De vijf grootste tekortkomingen van retailers 

Innovatiecirkel 26 September 2017

FOP op twitter

E-commerce workshop ALV GroentenFruit Huis

Gedurende de algemene ledenvergadering van GroentenFruit Huis, is er een e-commerce workshop gegeven. De workshop stond onder andere in het teken van de ontwikkelingen op het gebied van online verkopen. Tevens is er tijdens de workshop een toelichting gegeven over het Fresh <ONLINE> Pack project. Hieronder vindt u de beide presentaties die tijdens de workshop zijn gegeven.

Harrij Schmeitz - AGF online

Dirk Mulder - e-commerce en de food sector

PPS FRESH Online PACK

Voor onderzoek naar de effecten en kansen van de online markt voor AGF, is er door één groep samenwerkende bedrijven een publiek private samenwerkingsvoorstel ingediend voor het onderzoeksprogramma van de TKI Topsector Tuinbouw & Uitgangsmaterialen.

 

Samen innoleren

  U kunt zich aansluiten als participant in de innovatiecirkel voor FRESH Online PACK. Hiervoor krijgt u:

  • 2-3 bijeenkomsten van de Innovatiecirkel per jaar waarbij ingegaan wordt op de resultaten van het onderzoek en andere relevante ontwikkelingen AGF-online.
  • Waar mogelijk op locatie bij relevante spelers in de markt.
  • Optie om medewerker af te vaardigen naar de Klankbordgroep voor reflectie van het onderzoek.
  • Kennis, Netwerk en Inspiratie.

 Kosten € 250,- per jaar. Aanmelden? Stuur een e-mail naar info@ficenter.nl of meld u aan via de Website.